سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بهترین غذا های کمکی برای نوزادان

غذا دادن به نوزاد

در این مقاله به بررسی راهنمای کامل غذای کمکی از 6 تا 12 ماهگی کودک و نکات مهم آن می پردازیم. در حقیقت اولین طعمی که کودک شما قرار است با آن آشنا شود ، غذای کمکی کودک است. برای تازه مادران همواره چند سوال است مطرح است : اضافه کردن موز به شیر بیشتر به کودک کمک می‌کند؟ یا درست کردن حریره بادام برای او مناسب تر است؟ کودک مجاز است هر کدام از این طعم ها را در چند ماهگی تست کند؟ در چند ماهگی بهتر است تغذیه تکمیلی برای کودک شروع شود؟ پاسخ این سوالات و خیلی از مسائل اساسی در مورد تغذیه تکمیلی کودک در این نگارش گنجانده شده است.

فاصله بین شیر و غذای کمکی کودک باید چقدر باشد؟

مهم‌ترین نکته آن است که در سنین 6 تا 12 ماهگی ، هنوز هم غذای اصلی کودک شیر مادر است و غذای کمکی کودک بهتر است بعد از تغذیه با شیر مادر و نه با فاصله زیاد ، داده شود. شیر دادن به نوزاد بعد از غذا در صورتی که شیرخوار تمایل داشته باشد شیر مادر بخورد مشکلی وجود ندارد. اگر غذا در فواصل تغذیه با شیر مادر داده شود ، می تواند علت کم و یا بی کیفیت بودن شیر مادر شود. زیرا موجب کاهش ترشح شیر مادر و یا حتی جایگزین شیر مادر گردد.

نکات اساسی در مورد غذای کمکی کودک ( مرحله به مرحله از 6 تا 12 ماهگی )

شروع غذای کمکی از پایان 6 ماهگی همراه با ادامه شیر مادر سبب رشد مطلوب کودکان می‌شود. غذای اصلی شیرخوار در سال اول زندگی شیر مادر است. با شروع غذای کمکی ، ضمن افزایش دفعات شیردهی لازم است به شیرخوار آب جوشیده خنک شده نیز داد تا ادرار کودک پر رنگ و مدفوع او سفت و سخت نشود. در ادامه نحوه شروع و ادامه غذای کمکی کودک را از پایان شش ماهگی تا 12 ماهگی بیان می کنیم.

میتوانید غذای کمکی سرلاک را از 6 ماهگی به نوزادتان شروع کنید

1) غذای کمکی کودک : بعد از شش ماهگی تا پایان 7 ماهگی

در این زمان هدف اصلی چشاندن غذا به نوزاد است تا شیرخوار با طعم و قوام غذا و سپس خوردن غذا به وسیله قاشق آشنا شود. بنابراین در چند روز اول شروع غذا کمکی ، دادن یک یا دو قاشق مرباخوری غذا کافی است. در ابتدا می‌توان مقدار کمی از غذا را در نوک قاشق مرباخوری گذاشت و به شیرخوار ارائه کرد تا ظرف مدت کوتاهی او یاد بگیرد که چگونه با استفاده از لب‌ها و زبان خود غذا را از قاشق برداشته و به قسمت عقب حلق خود ببرد و آن را ببلعد. گاهی ممکن است شیرخوار با زبانش غذا را بیرون بدهد این اتفاق طبیعی است و الزاماً دلیل دوست نداشتن غذا نیست.

غذای کمکی کودک|مرکز پارسیان مهرپرور

غذای کمکی نوزاد 7 ماهه

غذای کمکی نوزاد در 4 هفته ی 7 ماهگی به شرح زیر می باشد :

  1. هفته اول: فرنی آرد برنج و بعد حریره بادام
  2. هفته دوم: برنامه قبلی + سوپ با استفاده از گوشت
  3. هفته سوم: برنامه قبلی + پوره انواع سبزی‌ها
  4. هفته چهارم: برنامه قبلی همراه با تنوع در تهیه سوپ

در مورد بعضی از شیرخواران که به نظر می‌رسد فرنی یا  حریره بادام را دوست ندارند ، می‌توان یک حلقه موز رسیده یا یک تکه سیب درختی را پس از جدا کردن پوست آن ، رنده کرده و به فرنی یا حریره بادام اضافه نمود. «به» میوه خوش طعمی است و یک قاچ «به» پخته شده می‌تواند طعم غذای کودک را دلپذیرتر کند.

هفته دوم

در این هفته گوشت به برنامه غذایی شیرخوار اضافه می‌شود. نوع گوشت می‌تواند ماهیچه گوسفند ، سینه یا ران مرغ یا بوقلمون و یا گوشت چرخ کرده بدون چربی گوسفند باشد. در خانواده‌هایی که به ماهی حساسیت ندارند مصرف ماهی هم اشکال ندارد.

بنابراین وعده‌‌های غذای کمکی شیرخوار دو بار در روز و غذای او علاوه بر فرنی یا حریره بادام ، سوپی است با غلظت ماست که مخلوطی از برنج و گوشت بوده و یکی دو روز بعد هویج و سپس به تدریج یکی از انواع سبزی‌ها به آن اضافه می‌شود. شروع سوپ هم با یک تا دو قاشق مرباخوری است که در وعده ظهر به کودک داده می‌شود و به تدریج مقدار آن بسته به میل شیرخوار افزایش می‌یابد تا جایگزین فرنی یا حریره بادام وعده ظهر او شود. به این ترتیب کودک در اواخر هفته دوم ، صبح‌ها از فرنی یا حریره بادام و ظهرها از سوپ استفاده می‌نماید.

تنوع بخشیدن به محتوای سوپ غذای کمکی کودک

برای تنوع بخشیدن به محتوای سوپ می‌توان به تدریج از انواع سبزی‌ها مانند جعفری ، گشنیز ، شوید ، کرفس ، کدو خورشتی ، کدو حلوایی ، لوبیا سبز و سیب‌زمینی استفاده کرد. سبزی‌هایی که نیاز به پختن بیشتر دارند مانند کرفس ، لوبیا سبز ، کدو حلوایی ، کدو خورشتی و سیب‌زمینی را باید به صورت قطعات بسیار کوچک ، خرد کرده و به گوشت اضافه نمود تا همراه گوشت پخته شوند ولی سبزی‌‌های لطیف‌تر مانند جعفری ، گشنیز ، شوید و امثال آن که ساطوری (ریز) شده‌اند در اواخر مرحله پخت اضافه می‌شود تا دو سه دقیقه با سوپ بجوشد.

به نکات زیر توجه فرمایید :

  •  به سوپ نباید نمک یا شکر اضافه کرد
  •  مقدار آهن گوشت ران مرغ بیشتر از سینه آن است ولی پروتئین سینه مرغ بیشتر از ران مرغ است
  • محتویات غذای کمکی شیرخوار را باید با پشت قاشق یا چنگال یا گوشت کوب نرم و له کرد و نباید از مخلوط کن استفاده نمود
  • در صورت عدم دسترسی به گوشت ، از حبوبات استفاده کنید. گرچه حبوبات به عنوان جانشین‌‌های گوشت محسوب می‌شوند ولی ارزش غذایی این مواد به اندازه گوشت نیست
  • بعداز تهیه غذای کمکی باید گوشت و سایر مواد غذایی آن را نرم و له کرد و به شیرخوار داد و هیچ غذایی را نباید صاف کرد زیرا آب سوپ یا سوپ صاف شده ارزش غذایی کمتری دارد
هفته سوم

تعداد وعده‌‌های غذا در هفته سوم به سه بار در روز افزایش می‌یابد و شیرخوار علاوه بر فرنی و سوپ ، از پوره انواع سبزی‌ها مانند پوره سیب‌زمینی ، هویج و غیره استفاده می‌نماید. برای نرم کردن پوره می‌توان ترجیحاً از شیرمادر یا شیر پاستوریزه ، کره یا هر روغنی که در دسترس باشد یا کمی آب مرغ یا آب گوشت استفاده کرد. به این ترتیب برنامه غذایی شیرخوار در هفته سوم ماه هفتم به شرح زیر است :


این هفته زمان استفاده از انواع سبزی‌ها در تهیه سوپ کودک است. تعداد وعده‌‌های غذا سه بار در روز بوده و مانند هفته سوم می‌توان صبح‌ها فرنی ، ظهرها سوپ‌‌های متنوع با انواع سبزی‌ها و عصر نیز پوره یکی از انواع سبزی‌ها را به کودک داد.
هفته چهارم

2) غذای کمکی کودک : ماه هشتم زندگی (پایان 7 ماهگی تا پایان 8 ماهگی)

در این ماه برنامه غذایی شیرخوار متنوع‌تر و قوام غذاها بیشتر می‌شود. مثلاً می‌توان انواع سوپ‌‌های غلیظ‌تر از قبل را (به غلظت حلیم) با استفاده از گوشت و انواع سبزی‌‌های نشاسته‌ای مانند سیب‌زمینی ، کدو حلوایی ، نخود فرنگی و نیز پوره انواع سبزی‌‌های گفته شده را تهیه کرد. زرده تخم‌مرغ ، جگر ، ماست ، پنیر پاستوریزه کم نمک ، خرما ، میوه یا آب میوه نیز در این ماه به برنامه غذایی شیرخوار اضافه می‌شود و او در اواخر 8 ماهگی می‌تواند از غذاهای انگشتی استفاده نماید.

برای دیدن پوره سیب زمینی برای نوزاد 5 ماهه روی لینک کلیک کنید.

دفعات تغذیه و مقدار غذای کمکی کودک

سه بار در روز تعداد دفعات تغذیه برای کودک می باشد و اگر نوزاد شیر خوار اشتها و تمایل بیشتری به غذا داشته باشد یک یا دو میان وعده بیشتر هم می توان اضافه کرد به شرط  اینکه به مقدار شیر مادری که می خورد آسیبی نرسد. مقدار غذای کمکی مصرف شده توسط کودک بستگی به تمایل نوزاد دارد که عموماً تا 10 قاشق مرباخوری در هر وعده می باشد و تا پایان ماه هشتم هم می‌تواند به 15 قاشق مرباخوری افزایش یابد. اگر کودکتان رشد خوبی ندارد همزمان با افزایش دفعات تغذیه کودک با شیر مادر ، دفعات غذا خوردن و انرژی غذای مکمل نوزاد را هم افزایش دهید.

غذای کمکی کودک|مرکز پارسیان مهرپرور
نکته :

در مورد نوزادان که هم شیر مادر را خوب می‌خورند و هم اشتها و تقاضای بیشتری برای مصرف غذا خوردن دارند در صورتی که بر اساس منحنی رشد کودک ، اضافه وزن نداشته باشند دادن غذای بیشتر حداکثر 20 قاشق مرباخوری در هر وعده غذایی بلامانع است.

هفته اول ماه هشتم

در این ماه در حالی که برنامه قبلی ادامه دارد بایست زرده تخم‌مرغ پخته و سفت شده هم به برنامه غذایی نوزاد اضافه کنید. بعد از پختن تخم‌مرغ ، زرده سفت شده را از سفیده جدا کرده و روز اول به اندازه یک نخود از زرده تخم‌مرغ را برداشته با کمی شیر مادر یا آب جوشیده شده ، نرم نموده و به شیرخوار بدهید. زرده تخم مرغ را هر روز صبح به غذای نوزاد اضافه کنید ، این علاوه بر فرنی یا حریره می باشد تا به تدریج ظرف 10 روز به یک زده کامل برسد. بعد از آن می توانید هر روز نصف زرده تخم‌مرغ را به کودک بدهید.

در صورتی که رشد کودک کند است

هر روز یک زرده پخته شده تخم‌مرغ را همراه با فرنی یا حریره بادام یا پوره سبزی به کودک بدهید. در صورتی که کودک به سختی زرده تخم مرغ را مصرف می کند آن را در سوپ وعده ظهر او رنده نمود یا زرده تخم‌مرغ پخته شده را در مقدار کمی شیر ، رنده کرده و در کره یا روغن زیتون که داغ شده است ریخت و آن را مرتب به هم زد. تهیه زرده تخم‌مرغ به صورت نیمرو اشکالی ندارد به شرط این که زرده را اول کاملاً به هم بزنند و در روغنی که داغ شده است بریزند و تا زمانی که خود را می‌گیرد آن را به هم بزنند. از دادن زرده تخم‌مرغ به شیرخوار به صورت عسلی اجتناب کنید.

نحوه صحیح آب پز کردن تخم مرغ

تخم‌مرغ را پس از شستن باید در یک قابلمه کوچک و در آب معمولی قرارداد به طوری که آب روی آن را بپوشاند سپس روی اجاق گذاشت. پس از به جوش آمدن آب ، بهتر است جوشیدن به مدت 15 دقیقه دیگر ادامه یابد تا زرده تخم‌مرغ کاملاً سفت شود و میکروب‌‌های بیماری زا در آن از بین بروند.

هدف اصلی فروشگاه اینترنتی مانیلو این است که با وجود شرایط سخت خرید حضوری امکان خرید بسیار راحت و آسان و دلپذیر را در حوزه مادر و کودک برای کاربران فراهم کند